Dit is waarom jij uitstel gedrag van jezelf accepteert

3 stappen die je helpen bij terugkeren op je werk en daarna

Werken na de terugkomst van je zwangerschapsverlof is best een ding. In ieder geval, als je het mij vraagt. Ondanks dat ik dat echt niet zei op dat moment!

 

Nee, stel je voor: ik, die sterke vrouw, die wel even ging laten zien dat ze haar carrière samen met een baby kon managen. Als ik dit zo schrijf lijkt het net alsof ik dit heel bewust deed. Niets was minder waar.

Mijn hoofd vertelde me een heel ander verhaal dan mijn gevoel. Mijn gevoel gaf signalen zoals weinig energie en ook het gevoel van kwetsbaarheid – niet als in zwak zijn maar juist als in heel puur zijn. Geluid en drukte van andere mensen kwamen ongefilterd binnen in die fase en vond ik super intens.

Ik weet nog goed dat wij 4 weken na de geboorte van Féline de verjaardag van Lucas vierden(waarbij we alleen opa’s en oma’s en broer/zussen hadden uitgenodigd) en ik helemaal overprikkeld en tureluurs raakte na 2 uurtjes. Knock-out: ik ging regelrecht m’n bed in om weer op te laden.  

Ik wil je een vraag stellen en ik daag je uit om écht eerlijk te antwoorden!

Hoe zou de huidige situatie van jouw leven wat fijner kunnen zijn?

Luister hierin eens naar je hart, niet naar je hoofd!

3 stappen 

Op de Negenmaandenbeurs heb ik masterclasses verzorgd over de combinatie van werk en een gezin. Tijdens de masterclasses heb ik de 3 stappen besproken die jou helpen bij het terugkeren op de werkvloer na je verlof, maar ook juist daarna! Want eerlijk, steeds als je eindelijk een gevoel van ritme hebt gevonden, verandert er weer iets en start je zoektocht naar een ritme opnieuw!

In 3 concrete en eenvoudige stappen leer jij aan die knoppen te draaien, die het voor jou lichter en leuker maken! Want wat jouw situatie ook is: dit is hét moment om te reflecteren op hoe het met jou gaat en vooral op hoe jij je voelt!

Terug naar het werk na je verlof is een geweldige kans om blanco te beginnen. Jouw 2.0 versie kun je direct scherp neerzetten!

MAAR: juist ook in de maanden/jaren daarna hebben we stil te staan bij hoe de werk/thuis/jezelf verhouding is. De enige zekerheid die ik je kan geven is dat het leven steeds weer met nieuwe uitdagingen komt én je dus steeds opnieuw mag meebewegen en een evenwicht mag vinden wat bij díe situatie past!

Denk jij nu: shit, ik had die 2.0 versie scherper willen neerzetten? Weet dat het nooit te laat is! Jij kan iedere dag die keuze maken!

Jij mag in gesprek gaan over wat jij graag anders ziet en waar je hulp bij wilt. Hulp vragen is een enorme kracht, evenals jouw grenzen aangeven! In 3 stappen kun je dit heel eenvoudig doorlopen:

 

#1 schets

Neem een (kort) moment om te schetsen hoe jouw ideale leven eruit ziet – in deze fase – mét een kindje (erbij).

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Werk: aantal uren, verdeling thuis/op kantoor werken.
  • Opbouw: hoeveel uren wil je gaan werken na je terugkomst, overdracht van werk / of in deze fase met de huidige uitdagingen die je op je pad hebt.
  • Gezin: verdeling van de zorg van je gezin tussen jou en je partner.
  • Tijd voor jou: deze vergeten we vaak -> zet eerst jouw zuurstofmasker op!
  • Voor je verlof: bouw af en zorg dat je de overdracht inplant op 6 weken verlof, niet 4!

#2 acceptatie

Alles is anders na de komst van een kleine. Eigenlijk begint dat al tijdens je zwangerschap. Je voelt lichamelijk sensaties die je nooit eerder hebt waargenomen. Ook na de zwangerschap zal je lichaam je blijven herinneren aan het nieuwe leven wat het heeft mogen maken. Kijk er eens door die bril naar!

Ik weet dat het lastig kan zijn en toch probeer jezelf echt toe te staan dat het ok is dat alles anders is. Laat het zijn zoals het is, zonder er tegen te vechten. Je doet het namelijk echt heel goed! Jij creëert een nieuw leven of hebt dit gecreëerd, iets grootser en mooiers bestaat er niet!

Dus laat het zijn, wees compassievol. Merk je dat je toch streng voor jezelf bent?
Adem even een paar keer in en uit en doe alsof jij een lieve vriendin liefdevol toespreekt, die veel te streng voor zichzelf is. Dan merk je dat je veel meer zachtheid en compassie zult hebben!

#3 gesprek

Ga het gesprek aan. Zowel op je werk als thuis. Waar heb jij behoefte aan?
Waar maak jij je zorgen over? Wat heb jij nodig?

Vaak hoor ik vrouwen zeggen als ze iets nodig hebben: ‘Ja, maar dat kan niet.’
En vervolgens vragen ze het dus niet. Vraag jezelf dan af welke vrouw jij wilt zijn.
Die krachtige vrouw die haar grenzen aangeeft en duidelijk communiceert over wat ze nodig heeft?

Of die vrouw die haar grenzen laat overgaan en niet eens probeert iets bespreekbaar te maken, omdat ze bang is voor het antwoord?

Dit klinkt wellicht hard en zo bedoel ik het niet. Realiseer jezelf wel dat jij een keuze hebt!

Uitgelicht

Dit vind je misschien ook leuk:

Mama-zeurt-niet-I-New-Mom

Mama zeurt niet!

 ‘Je hebt toch zelf voor kinderen gekozen? Nou, dan moet je ook niet zeuren.’  Dit is wat veel vrouwen tegen zichzelf zeggen op het moment