Dit is waarom jij uitstelgedrag van jezelf accepteert

3 stappen die je helpen bij terugkeren op je werk en daarna

Het is toch fijn om weer aan het werk te gaan?” is misschien wel de meest gestelde vraag aan nieuwbakken moeders, waarvan hun zwangerschapsverlof ten einde loopt. Maar, de realiteit is anders. Terug aan het werk gaan na je zwangerschapsverlof, is best een ding. In ieder geval, als je het mij vraagt. Maar op het moment zelf zei ik dat écht niet!  

Nee, stel je voor: ik, die sterke vrouw, die wel even ging laten zien dat ze haar carrière kon managen mét een baby. Als ik dit zo schrijf lijkt het net alsof ik dit heel bewust deed. Niets was minder waar. 
Mijn hoofd vertelde me een heel ander verhaal dan mijn gevoel. Mijn gevoel gaf signalen zoals weinig energie en ook het gevoel van kwetsbaarheid – niet als in zwak zijn, maar juist als in heel puur zijn. Geluid en drukte van andere mensen kwamen ongefilterd binnen in die fase en vond ik super intens.

Ik weet nog goed dat wij 4 weken na de geboorte van Féline de verjaardag van Lucas vierden. We hadden alleen opa’s en oma’s en broer/zussen uitgenodigd. Na 2 uurtjes raakte ik compleet overprikkeld en tureluurs: knock-out ging ik regelrecht m’n bed in om weer op te laden.  

Terugkeren op de werkvloer na je verlof? Deze 3 stappen maken het leuker!

Op de Negenmaandenbeurs heb ik masterclasses verzorgd over de combinatie van werk en een gezin. Tijdens de masterclasses heb ik de 3 stappen besproken die jou helpen bij het terugkeren op de werkvloer na je verlof, maar ook juist daarna! Want eerlijk, steeds als je eindelijk een gevoel van ritme hebt gevonden, verandert er weer iets en… start je zoektocht naar een ritme opnieuw!

In 3 concrete en eenvoudige stappen heb ik de deelnemers geleerd om aan die knoppen te draaien, die het voor jou lichter en leuker maken! Want wat jouw situatie ook is: dit is hét moment om te reflecteren op hoe het met jou gaat én vooral op hoe jij je voelt!

Terug naar de werkvloer na je verlof is een geweldige kans om blanco te beginnen. Jouw 2.0 versie kun je direct scherp neerzetten! Maar juist ook in de maanden en zelfs jaren daarna hebben we stil te staan bij hoe de werk/thuis/jezelf verhouding is. De enige zekerheid die ik je kan geven, is dat het leven steeds weer met nieuwe uitdagingen komt. Steeds opnieuw mag je meebewegen en een evenwicht vinden wat bij díe situatie past!

Denk jij nu: shit, ik had die 2.0 versie scherper willen neerzetten? Weet dat het nooit te laat is! Jij kan iedere dag die keuze maken! Jij mag in gesprek gaan over wat jij graag anders ziet en waar je hulp bij wilt. Hulp vragen is een enorme kracht, evenals jouw grenzen aangeven! In 3 stappen kun je dit heel eenvoudig doorlopen:

 

Stap 1: jouw ideale leven? Vertel eens…

Neem een (kort) moment om te schetsen hoe jouw ideale leven eruit ziet – in deze fase – mét een kindje (erbij). Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Werk: aantal uren, verdeling thuis/op kantoor werken.
  • Opbouw: hoeveel uren wil je gaan werken na je terugkomst, overdracht van werk / of in deze fase met de huidige uitdagingen die je op je pad hebt.
  • Gezin: verdeling van de zorg van je gezin tussen jou en je partner.
  • Tijd voor jou: deze vergeten we vaak -> zet eerst jouw zuurstofmasker op!
  • Voor je verlof: bouw af en zorg dat je de overdracht inplant op 6 weken verlof, niet 4!

Stap 2: accepteer het maar… álles is anders!

Lekker cliché, maar het is echt waar: álles is anders na de komst van een kleine! Eigenlijk begint dat al tijdens je zwangerschap. Je voelt lichamelijk sensaties die je nooit eerder hebt waargenomen. Ook na de zwangerschap zal je lichaam je blijven herinneren aan het nieuwe leven wat het heeft mogen maken. Kijk er eens door die bril naar! 

Ik weet dat het lastig kan zijn en toch probeer jezelf echt toe te staan dat het oké is dat alles anders is. Laat het zijn zoals het is, zonder er tegen te vechten. Je doet het namelijk echt heel goed! Jij creëert een nieuw leven of hebt dit gecreëerd, iets grootser en mooiers bestaat er niet!

Dus laat het zijn, wees compassievol. Merk je dat je toch streng voor jezelf bent?
Adem even een paar keer in en uit en doe alsof jij een lieve vriendin liefdevol toespreekt, die veel te streng voor zichzelf is. Dan merk je dat je veel meer zachtheid en compassie zult hebben!

Stap 3: let’s talk about you!

Wat heb jij nodig? Waar maak jij je zorgen over? Waar heb jij behoefte aan? Zowel op je werk als thuis? 

Vaak hoor ik vrouwen zeggen als ze iets nodig hebben: ‘Ja, maar dat kan niet.’
En vervolgens vragen ze het dus niet. Vraag jezelf dan af welke vrouw jij wilt zijn.
Die krachtige vrouw die haar grenzen aangeeft en duidelijk communiceert over wat ze nodig heeft? Of die vrouw die haar grenzen laat overgaan en niet eens probeert iets bespreekbaar te maken, omdat ze bang is voor het antwoord? Dit klinkt wellicht hard en zo bedoel ik het niet. Realiseer jezelf wel dat jij een keuze hebt!

Uitgelicht

Dit vind je misschien ook leuk:

Een opgeruimd hoofd

Mijn persoonlijke ontwikkeling   Mijn persoonlijke ontwikkeling is voor mij een van de belangrijkste dingen in mijn leven. Sinds de scheiding van mijn ouders werk